Steeds meer talent uit Generatie Z betreedt de Tech sector. Het is van belang om jouw recruitment strategie daarom hierop aan te passen. Steeds meer jong talent vind zijn weg naar bedrijven zoals die van jou. Sta jij ook op hun radar?
Online aanwezigheid is belangrijker dan ooit
Generatie Z is de generatie die is opgegroeid met internet op hun telefoons en tablets. Online aanwezigheid is van integraal belang. Een onderzoek van Dell Technologies onder 12000 Gen Z tieners wees uit dat 91% zegt dat de technologie waarmee wordt gewerkt de keuze voor een baan kan beïnvloeden (indien ze vergelijkbare arbeidsmogelijkheden elders hebben) Een zwak user interface, buggy software, of het niet hebben van een mobiel vriendelijke website zijn allemaal indicatoren dat een organisatie achter loopt. Online reviews van je organisatie spelen ook een vitale rol, het kan betekenen dat je social mediastrategie een upgrade nodig heeft. Volgens verschillende studies is Facebook niet de eerste keuze van Gen Z. We hebben wel eens gehoord: “we hebben bedrijf X nog niet gezien op Insta”. Als je advertenties gaat publiceren of employer branding gerelateerde posts gaat plaatsen, is het de moeite waard om te kijken op platformen zoals Instagram, snapchat en tiktok.
Stabiliteit is belangrijker dan passie
Het lijkt erop dat Gen Z professionals, meer risicomijdend zijn, en op zoek zijn naar een stabiel en helder groeipad binnen een organisatie. Wij krijgen vragen over secundaire arbeidsvoorwaarden, en word balans tussen werk en privé steeds belangrijker. Met een biljarttafel of gratis maaltijden win je niet veel Gen Z harten mee, dit blijkt ook uit één enquête onder 100 Gen Z’ers, dat het belangrijkste doel van deze generatie is een rol te bemachtigen waarin ze zich stabiel en veilig voelen. Dezelfde enquête bracht aan het licht dat 69% liever een stabiele baan had dan één waar ze hun passie in kwijt kunnen.
Wees flexibel
Autonomie en onafhankelijkheid wordt sterk gewaardeerd, flexibele werktijden en werken op afstand zijn onderwerpen waar we steeds meer over praten, aan de andere kant wordt er ook veel flexibiliteit gegeven vanuit de medewerkers. Maar wat betekent dit nou voor een werkgever? Highlight je flexibiliteit, we adviseren onze partners ook om vocaal te zijn over open en remote werken. Zeker in de context van alle veranderingen die de corona crisis met zich heeft meegebracht is dit een groeiende tendens.
Een verlengstuk van de eigen persoonlijkheid
Generatie Z denkt na over ethische consumptie, het valt ze op wanneer bedrijven en merken niet authentiek overkomen en zijn daar vocaal over. Ze kijken daarom meer naar bedrijven met een heldere doelstelling, missie en visie en zoeken naar eigenschappen zoals integriteit, eerlijkheid in het bedrijf de leiderschap en cultuur. Voor wie ze werken is een reflectie en verlengstuk van hun eigen persoonlijkheid, we kunnen daarom ook zeggen dat Gen Z op zoek is naar een werkgever met wie zij dezelfde kernwaarden delen. Als je team het enthousiasme en inzet om impact te maken kan aantonen is een Generatie Z kandidaat eerder geneigd te kiezen voor jou als werkgever.