In deze tijd van een overspannen arbeidsmarkt moeten recruiters hun uiterste best doen om schaarse talenten te kunnen vinden. Het is een hoge noodzaak om nieuwere en onderscheidende technische tools in te zetten als hulpmiddel om ze te kunnen bereiken. De technologie verandert continu en er zijn ontzettend veel technologische trends en tools die invloed hebben op de recruitment. Maar welke trends zijn op dit moment de belangrijkste die invloed hebben binnen de recruitment? In deze blog vertellen wij jou graag over dit onderwerp die de recruitment zullen veranderen in de toekomst. Zo blijf je toch nog up-to-date!
Recruitment van nu draait niet meer om het vullen van de openstaande vacatures, maar op het onderhouden van relaties met de (potentiële) kandidaten. Een goede ervaring in de Candidate Journey is hier van belang. In deze overspannen arbeidsmarkt is het moeilijk om een droomkandidaat te vinden. Daarom moeten de kandidaten tijdens het proces een optimale ervaring beleven. Dit wordt ook wel de Candidate Experience genoemd waarbij de ervaring van de kandidaat voorop staat.
Digitalisering in de recruitmentmarkt
Door de digitalisering ontstaan er nieuwe mogelijke hulpmiddelen voor de recruitment wereld. Vooral Artificial Intelligence (AI) zal een grote impact hebben op de toekomst. Processen kunnen versneld worden waardoor er meer tijd bespaard zal worden. Ook zullen er allerlei data verzameld om te zorgen voor een fijne Candidate Journey. Denk hierbij aan het verzamelen van de juiste informatie over de doelgroep om te voorkomen dat er bijvoorbeeld geen mismatch zal zijn.
Een van de opvallendste en belangrijkste verandering in de recruitment wereld is dat er veel gebruik wordt gemaakt van mobiel. Recruiters maken bijvoorbeeld gebruik van mobile recruitment om sneller te communiceren met de kandidaten. Ook kunnen kandidaten via hun mobiel solliciteren met een video in plaatst van een motivatiebrief te sturen.